| | Worms er et af de sjældne spil, der går forbi alle de højprofilerede multimediefnug og
koncentrerer sig om at levere det, som spillere virkelig tørster efter - en underholdende spillesession.
Alt om denne titel, fra dens "dræb alt, der bevæger sig"-konceptet til dens piletast
kontrol, er designet med enkelhed og underholdning i tankerne.
Ligesom brætspillet Othello tager Worms kun et par minutter at lære, men det kan tage et helt liv
at mestre. Spillere skiftes til (op til 16 kan spille) flytter en lille orm rundt på en tilfældig måde
genereret landskab og ved hjælp af et grimt våbensæt, der inkluderer bazookaer, haglgeværer og
fragmenteringsgranater (min personlige favorit). Mere end bare en simpel skydning, Worms
kræver, at spillere udvikler en delikat berøring, når de vælger den bedste vinkel og kraft til at skyde
våben (dette er livet-til-mester-bitten). Du bliver også nødt til at designe komplekse strategier
ved at bruge spillets ikke-dødelige muligheder – grave tunneller, bygge dragere og teleportere. Det
mere tid spillere investerer i spillet, jo flere finesser vil de opdage... og jo mere dygtige
de bliver.
Selvom Worms ikke er den mest teknologisk avancerede titel, skaber grafikken og lyden
en fantastisk atmosfære. Gengivne mellemsekvenser er humoristiske nok til at holde spillerne interesserede, og
korte nok til at de aldrig er kedelige. Lydeffekter er lige så imponerende og byder på masser
af Lemmings-lignende tale, der gør det meget tilfredsstillende at dræbe din modstander. Slutproduktet er en
perfekt eksempel på, hvor meget programmører kan opnå med et lille budget. Dette uselviske spil
vil endda køre på en 386 med 4 meg RAM.
Orme har sine ulemper. Da spillet er turbaseret, kan et stort multi-player spil tage
hvad der virker som aldre at spille, og spillets tastaturgrænseflade gør det ofte svært at opnå
subtile ændringer i våbenvinkel og skudhastighed. Alt i alt er Worms dog en billig
spil, der byder på en spændende strategikonkurrence, en masse grin og fantastisk genspil
værdi.
| | |