Betaling med Visa/Dankort  Betaling med Visa  Betaling med Visa Electron  Betaling med MasterCard  

    PC    PS5    Android    iPad    Xbox Series X    PC Hardware    Xbox 360    PS3    Xbox    NDS    PSP    GBA    Wii
Stregkode: 0
Vare Nr.: 10833
Titel: Alpha Centauri
Varegruppe: PC
Genre: Strategy
Sprog: 
Lager: 0
Fjernlager: 0
Tilstand: 
Udgiver: Electronic Arts
 Pris: 0,00 DKK
 


En ny indstilling er flot, men hvad Alpha Alpha angår er, at de svage dele af det gamle Civilization-design er strammet op, mens tidligere uberørte dele af reglerne er blevet omdannet til nye, komplekse beslutninger for spilleren at lave. Og det er det strategiske spil, der handler om komplekse beslutninger - vejning af afvigelser, valg, tildeling af ressourcer, der udelukkende er baseret på de foreliggende oplysninger.

Her er et eksempel. I de gamle borgere var du fast i militærenhederne, der fulgte med bestemte teknologiske opdagelser. Invent hjul, få vogne. Opfinder krybdyr, få musketerer. Her frigives komponenterne i en militær enhed - chassis, våben, forsvar og specielle evner - hvilket giver den initiativrige spiller mulighed for at skræddersy passende enheder til særlige forhold.

Hvordan er det nyttigt? Sig, at du har urolige byer. Byg billige 1-1-1 enheder med den specielle evne "Police" og de vil bryde ud natstjernerne og lægge loven op. Vil du have en billig, ødelæggende angriber? Byg luftenheder med nervegasskiver. Men vær forberedt på ire af dine rivaliserende ledere. Der er nogle fejl i dette system - det konstante behov for at opgradere gamle enheder og spredning af enhedsdesign bliver kedelig.

Her er et andet eksempel: i de gamle borgere var statslige typer stive og bundet til teknologisk opdagelse. Invent skriftligt, du kan få en republik. Invent masseproduktion, og du kan øve kommunismen. Hver regeringstype havde sine plusser og minusser.

Her er det anderledes. Der er ingen stive statslige typer. Du kan diktere forskellige politikker på forskellige facetter af dit lands liv på indfaldsvinklen. Du kan øve grøn økonomi, mens du kører en politistat. Eller har en fundamentalistisk regering med en fri markedsøkonomi. Kombinationerne er mange, og de er ikke blot vinduesdressing - hvert valg har en seriøs, global effekt på videnskaben, lykken, militæret mv., Vurderinger for dine byer.

Men disse elementer er for de seriøse spillere, der ønsker at finjustere deres civilisationer. Den afslappede spiller behøver ikke at adressere dem overhovedet, og netop at kompensere for disse valgfrie kompleksiteter er nogle rigtig handy gameplay genveje, der gør spillet mere håndterbart.

For eksempel har Alpha Centauri noget, der hedder Former enheder, som spiller den samme rolle som fortidens bosættere eller ingeniører. Men i stedet for at blive tvunget til at styre de forbedringer, de foretager, drejer du om, kan du sætte dem til automatisk kørsel, så de automatisk forbedrer deres hjemmebase eller forbedrer din civilisation generelt globalt. Du kan endda bestille dem til at bygge en vej fra X til Y. Denne form for design tweaking er lavet til gameren, ikke blot for at udfylde nogle funktioner indstillet på et salgsblad.

Og for at fremskynde "sagging middle" og slutspillet, når du har dusinvis og dusinvis af byer til at klare, kan du tænde guvernører og sætte dem til at automatisere forbedringer og enheder. Du kan også angive, hvilke områder guvernørerne skal arbejde på - videnskab, industri eller militær. Guvernørerne bygger ikke altid de mest fornuftige ting i verden, men du kan altid gå ind og ændre det.

Og det går videre. Spillet har flere funktioner, end det kan dækkes tilstrækkeligt i en anmeldelse. Et stort diplomati system. En mulighed for at slukke for erhvervelse af teknologi ved at erobre en by. Arbejdsgrænser, som computerens spillere har en tendens til at respektere - den funktion alene er næsten nok til at gøre dette til et bedre spil end civilisation II.

Og med så mange valgfrie regler, der kan slås til eller fra, som at tillade samarbejdende sejre, begrænsning af videnskabelige fremskridt, der tillader økonomiske eller transcendente vinder, selv en "Iron Man" -opsætning, der begrænser gemte spil - man er tilbage med så mange forskellige mulige stilarter af leg som en anmelder skal tale om at spille Alpha Centauri i abstrakt. Det er tilstrækkeligt at sige, om du vil spille et militært spil, kan du slå alle andre alternative veje til sejr. Hvis du vil have en enorm, sprudlende verden med masser af plads til at ekspandere, er den der, eller hvis du virkelig vil ændre reglerne omkring, skal du blot redigere spilets tekstfiler. Så enhver civilisationsspiller kan med de forskellige brugerdefinerede muligheder sammenstille forholdsvis hurtigt den slags scenario, der passer til deres spillestil.